tirsdag den 14. juni 2011

Rabarberjagt og banankage

Min søde kusine skrev til mig i Pinsen. Nu var det nu - hendes rabarberbed skulle plyndres, og det hele var mit, hvis jeg ville have det, for de får nemlig ikke selv brugt dem, og det er da syndt, når nu rabarber smager så fantastisk.
Belæsset med en lun banankage smuttede jeg forbi dem, så jeg kunne få et par stængler med hjem til fryseren. Vi gik vidst lidt amok - hele bedet blev ryddet, og jeg endte så ud med omkring 6 kg. renset og skåret rabarber til alt muligt godt.
Af nogle af dem lavede jeg denne næsten sukkerfrie jordbær/rabarber marmelade.

Næsten sukkerfri jordbær/rabarbermarmelade
At den kun er næsten sukkerfri kommer af, at jeg tilsatte lidt koncentreret hyldeblomstsaft, som indeholder sukker, ellers er det 1 kg. ren frugt og et brev grøn Melatin, som er til sukkerfri marmelade.
Marmeladen er lidt lys, da det er en rabarbersort, som ikke så rød.
Hyldeblomstsaften var desvære en købe-en af slagsen, da jeg ikke har nået at være på hyldeblomstjagt endnu. det kommer dog i den kommende weekend for min søde moster har her til morgen skrevet at hendes er sprunget ud, og så må jeg på jagt igen.

Banankage med marcipan og chokolade
Banankagen, som jeg havde lavet, er fra en kogebog fra Odense Marcipan. Den indeholder marcipan og så er bananen ikke most, men skåret i tern og vendt i dejen sammen med hakket chokolade. Jeg er blevet ret vild med den opskrift og har brugt den både i en sandkageform som her og som muffins. Den får en meget sprød skorpe, og er lidt mere som sandkage, da bananen ikke gør dejen så fugtig, som hvis den var most.

2 kommentarer:

  1. aaahhjjj du kunne sgi da lige havde taget mig med på rabarber jagt !!!! ;-)
    Spændende med den marmelade. Jeg tror jeg vil prøve med hyldeblomstsaft næste gange jeg skal lave en marmelade.

    SvarSlet
  2. @Vibeke: Ærligt, så tænkte jeg fahtisk på dig, men det blev sådan lidt hu-hej... Kusinen håber på at den vil give en ekstra gang, og skulle det ske, så hører du, får har ikke selv plads til mere i fryseren :-)

    @Connie: Har ikke selv fået smagt det rigtig endnu, kun en lille snært. Det kan godt smages, at det ikke er lavet på Fru Plum mannér - ren frugt og sukker, men det var udemærket.

    SvarSlet