søndag den 15. maj 2011

Grand Prix-roulade og Eurovision-muffins

Musik er- og har altid været en stor del af mit liv, og det er ingen hemmelighed at jeg er en lille smule grand prix nød... Jeg har altid set Melodi Grand Prix lige fra jeg var ganske lille tilbage i 80'erne. Jeg husker stadig, hvordan man kæmpede for at holde sig vågen på sofaen for at se, hvem der vandt. Og ja, det var altså noget helt anden dengang i forhold til det, som vi ser i dag, men synes at vi efter 90'ernes mindre udfald er godt med igen - joe... Grand Prix er ved at være in igen :-)
Nå, men for nogle år tilbage fik jeg sammen med tøserne fra gymnasietiden startet en mindre tradition på benene, hvor vi mødtes, når der kom det "Store Melodi Grand Prix" (det som i dag så fint hedder Eurovision Song Contest). Så var der sammenskudsgilde med hele svineriet og så sad vi der med vores meget sindige system for at stemme med - puha det var både med stjerner og pil op og ned nogle gange... De sidste par år har vi ikke rigtig kunne fastholde det, men i år fik vi det endelig på benene igen - fantastisk.

Jeg blev sat til at medbringe dessert/kage i år. Man skulle tro at det ikke ville være et problem for en som mig, der elsker det søde køkken, men jeg havde virkelig svært ved at beslutte mig. Til sidst kom jeg i tanke om en nødderoulade, som jeg fik serveret til en barnedåb hos min søde kollega sidste sommer, så det blev den.

Grand Prix-roulade
Det er en frossen roulade med hakket hasselnødder og fyld af nougat. Rouladen fik lidt "Grand Prix Pynt", så stemningen rigtig kunne blive sat i gang og så med frisk frugt til - havde flottet mig med danske jordbær, som smagte fantastisk, men kan også serveres med lidt is, hvis man mere er til den slags. Opskriften er fra Karolines Køkken, og kan ses her.

Til kaffen havde jeg bagt nogle muffins, da jeg havde nogle bananer, der skulle bruges - og jeg er selv ret glad for bankage... resultatet blev disse lidt patriotiske muffins.

Eurovision-muffins
Opskriften fandt jeg i en bog fra Odense Marcipan. Det er egentlig en alm. kage, som jeg så bare har valgt at bage som muffins i stedet. Det er en marcipanfyldt dej med chokolade- og bananstykker.
Toppingen er en ganache lavet af kogt fløde og mørk chokolade, hvor jeg har anvendt ekstra chokolade for at den skulle stivne lidt op. Smagen blev dejlig kraftig og passede godt til marcipankagen.
Pynten blev små Dannebroflag og stjerner i røde og hvide farver af fondant.

Dannebro i fondant

Så var det bare op til drenge at give den gas i Düsseldorf, vi var i hvert fald klar...  



Ingen kommentarer:

Send en kommentar