søndag den 12. juni 2011

Pandekager og bærkompot

Jeg havde nogle friske bær i køleskabet som var blevet lidt triste. Det er frås at smide triste bær ud, de er nemlig rigtig gode at lave kompot af, så det gjorde jeg. Jordbær og blåbær blev skyllet og op i en gryde med ca. ½ tsk. rørsukker og så på kogepladen.
Mens det kogte lavede jeg et par pandekager til kompotten. Jeg er vild med pandekager, men har først nu fundet den, for mig, ultimative opskrift. Det er en af Mette Blomsterbergs opskrifter, som jeg har lavet lidt om på. Disse er dejlig sødmefyldte og med en dejlig eftersmag af kardemomme, som jeg er vild med i bagværk.

Pandekagerne og bærkompotten blev nydt sammen med en kop dampende grøn te med jordbærstykker og rosenblade - den smager fantastisk og er helt sikkert en af mine nye favoritter.
Den fine tepotte fik jeg forleden i gave af min mor. Jeg mistede den gamle for meget lang tid siden, og har måtte anvende min stempelkande i stedet til jeg fandt den rigtige tepotte. Jeg ville så gerne have en af keramik, men kunne kun finde nogle små på max. 1 liter, og med al den te jeg drikker, så ville jeg gerne have en der kunne rumme noget mere. Denne kan rumme hele 2,6 liter!!! Nu skal jeg have investeret i en større el-kedel... :-)

Du får opskriften på mine pandekager her.

Tante Annes Pandekager
Ca. 10-12 stk. på en mellemstor pande

100 g. mel
40 g. rørsukker
Ca. 1 tsk. stødt kardemomme
3 æg
50 g. smeltet smør
2½ dl. mælk

De tørre ingredienser blandes. Pisk æggene i et ad gangen. Sørg for at piske til der ikke er nogen klumper i dejen, ellers vil de blive ved med at være der. Tilsæt det smeltede smør og rør godt. Til sidst tilsættes mælken. Lad gerne dejen stå lidt og træk, inden den anvendes.
Bag pandekagerne ved middel varme. Da der er rigeligt fedtstof i dejen, skal der ikke anvendes noget ved bagningen.
Server de sødmefyldte pandekager med en frisk bærkompot eller god vanilleis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar