mandag den 9. juni 2014

Musselmalet til 90 års fødselsdag

En af dansetøserne er gift med min tidligere dansepartner - sjovt som trådene nogle gange krydses. Hun ringede forleden, da de rigtig gerne ville overraske hans farmor med en kage i anledningen af hendes 90 års fødselsdag. Sådan en anledning, kan man da ikke sige nej til.
Jeg havde fået frie hænder både til kage og pynt. Efter at have forkastet tanken om diverse blomster, tog jeg udgangspunkt i min egen farmor, der selv fylder rundt om et par uger.

 
Min farmor var isenkræmmer i mange år, og hun har blandt andet noget af det rigtig gamle musselmalet i sine skabe. Jeg valgte dog den lidt mere moderne udgave - mega mussel, men i den klassiske blå farve.
 
Selve kagen består sig af chokoladekagebunde, da jeg ved, at det vil blive værdsat af både mand og børn. De er lagt sammen med hindbærmousse og en hvid chokoladeganache blandet med blåbær.
Kagen er smurt med en rest IMBC og overtrukket med den nye, gode, svejtsiske fondant.
 
 
Teksten er farvet fondant, mens mønsteret er malet i fri hånd direkte på kagen. Det er lidt af en øvelse, for der er ingen vej tilbage, når først penslen har ramt fondanten.
Til farven blandede jeg to forskellige blå pastafarver, som blev rørt op med lidt klar alkohol. Det drillede dog også lidt, da vejret fik kagen til at svede, men alligevel er jeg godt tilfreds med resultatet. Kanten er en perlebort af RI, som er tyllet på til sidst.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar