torsdag den 17. april 2014

Påskekyllinger

Årets første påskefrokost holdes i dag med en god håndfuld kollegaer - tid til at få smagt på de fremstillede snaps, som jeg har eksperimenteret lidt med.
Frokosten holdes hos nok den mest kageglade kollega jeg har - og i det hele taget kender, så han mente bestemt, at der skulle kage til kaffen, selv om vi helt sikkert ikke vil kunne rokke med ørerne, når vi engang når dertil med den menu, som vi har fået stykket sammen.

Han fik til opgave at vælge smag og udseende, så jeg gav ham en liste med lidt muligheder, hvilket resulterede i en noget frustreret mand, for han havde lyst til det hele...
Udseendemæssigt havde han sendt til billede af en kyllingekage til inspiration - den måtte godt være lidt sjov.
Jeg gik videre med hans kyllingeide og endte med dette resultat:

En kage med en håndfuld kyllinger.

Smagsmæssigt nåede vi frem til en sammensætning af sukkerbrødsbunde med kakao stænket med Baileys og lagt sammen med hhv. mokka- og Baileysmousse.
Kagen er smurt op med en rest IMBC, som jeg havde stående og overtrukket med indfarvet konditormarcipan, da en af de andre ikke er så glad for fondant.
Kyllingerne er popcakes lavet af rester af bunden tilsat lidt ekstra kakao og IMBC. De er sat på pinde og overtrukket med Candy Melt. Da der kun var den hvide, har jeg indfarvet den med pastafarve til en varm gul farve. Noget af det overskydende kom i en kornet og sprøjtet på som vinger og hanekam - og ærligt, jeg bliver nok aldrig særlig glad for at arbejde medkornetter. Næb er trillet af fondant og fødderne er lavet med en lille blomsterudstikker. Øjne er malet på med pulverfarve rørt op med vaniljeekstrakt.
På siderne lavede jeg et hvidt stakit af fondant og sprøjtede en grøn RI imellem som græs. For lidt ekstra farve pyntede jeg med lidt sukkeræg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar