lørdag den 2. marts 2013

Lars' farvel-kage

I mere end 7 år har jeg dagligt haft fornøjelsen af at være Lars' kollega, men nu er det desværre slut. Lars havde sidste dag i torsdags, og selv om jeg havde ferie sagde jeg ja, da han spurgte, om jeg ville hjælpe ham med en kage til de andre.
Der var frit valg til mig for både indhold og pynt. Indholdet var ikke så svært at afklare, men pynten var straks mere problematisk - for hvad laver man lige til en VVS-ingeniør??? Tanker om varmecentraler og ventilationsanlæg blev vendt, men endte ud med denne, noget simple, kage:


Kagen i 2 etager består af sukkerbrødsbunde med kakao ø 20 og 25 cm lagt sammen med hhv. jordbær/rabarbermousse og en skildpadde-ganache.
Kagerne er smurt op med en rest IMBC, hvor jeg tilsatte lidt smeltet mørk chokolade og overtrukket med grøn fondant.

 
Afløbstemaet kom pludselig til mig, og det var hurtigt og simpelt at lave. Et par rør på hver sin side af den øverste kage og lidt vand, der strømmer ud af dem samt et rør på toppen, og så lige lidt marmoreret fondant der blev trillet som sten. Som prikken over i'et lavede jeg et par rotter - den ene er nok Rolf, som vi har hørt mange historier om, da han havde den på besøg der hjemme...
Til sidst sidst er kanten på kagen sprøjtet med grøn roal iceing med min græs-tyl.
Det er en smule vemodigt at sige farvel til gode kollegaer, men her ved jeg heldigvis, at vi nok vil mødes før eller siden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar