søndag den 18. november 2012

Kanelstang

Jeg havde inviteret til lidt fødselsdagshygge her i weekenden. Da vi ikke var så mange, havde jeg besluttet mig til, ikke at lave så meget - det er jo begræset, hvor meget vi kan spise :-)
Udover boller besluttede jeg mig til at hive en gammel klassisker frem fra gemmerne - AMOs kanelstang. Den stammer fra de små samlekort, AMO lavede tilbage i 70'erne - hvis ikke de er fra før der. Min mormor har i hvert fald stadig sine...
Det var nogle, som min mor altid lavede til min fødselsdag, da jeg var helt lille, og jeg husker tydeligt, hvordan de lune stænger duftede i hele huset. Da jeg blev lidt større var der andre ting, som trak i stedet, så det var lidt som at vende tilbage.
Det er en rigtig kalloriebombe, men smager så dejlig.


Her har jeg pyntet med glasur, men man kan også vælge perlesukker og hakkede mandler - glasuren kan godt gøre det lidt for sødt.
Stængerne kan nemt fryses og så lunes inden servering.

Kanelstænger
2 stk.
  • 250 g. mel
  • 125 g. smør
  • 50 g. sukker
  • 25 g. gær
  • 1 æg
  • 1/4 dl mælk
Fyld:
  • 100 g. farin
  • 100 g. blødt smør
  • 1 tsk. kanel
  1. Opløs gæren i den kolde mælk
  2. Tilsæt de øvrige ingredienser og rør dejen glat/ensartet - det er en meget fed dej
  3. Del dejen i 2 lige store dele og lad hvile et par minutter
  4. Fyldet røret sammen
  5. Hver kugle rulles til en firkant - ca. 20x35 cm
  6. Fyldet fordeles godt på dejen
  7. Rul dejen sammen til en pølse på den brede led
  8. Placer på en bageplade og buk enderne lidt ind. Tryk derefter pølserne flade med hånden og snit stængerne en gang på langs.
  9. Pensles med æg og hæver til dobbelt størrelse
  10. Bages ved 225 grader i ca. 10-12 min.

1 kommentar:

  1. Uhm, den kan jeg godt huske, har faktisk også AMOs gode opskrift i min kagebagebog. Men det er godt nok længe siden jeg har bagt sådan nogle.

    SvarSlet