søndag den 13. maj 2012

Bryllupskage med midnatsorkideer

Jeg var beæret over at papkusinen ønskede, at jeg skulle lave hendes bryllupskage. Hun spurgte allerede tilbage i efteråret, så den er været på tapetet længe.
I går oprendt så dagen, hvor hun og hendes udkårende fik papir på hinanden, og hele ugen har den stået på kage og pynt hos mig.
Der skulle være kage til 80 personer, så vi endte sammen ud i denne 4-lags stakket kage.

Bryllupskage med midnatsorkideer og brudepar
Jeg har anvendt min venindes mængdeudregning, som du kan se her. Kagen er en Ø 15, 20, 25 og 30 cm kage. Toppen blev gemt, så de kunne nedfryse den til deres 1. bryllupsdag og halvdelen af den store kage var tilbage, som kan nydes de næste par dage.
Kagen er lavet af chokoladekagebunde. Fyldet er limemousse og jordbær-rabarbermousse, og efterfølgende smurt op med IMBC tilsat vanille, inden den er overtrukket med hvid og lilla fondant. Den skrå kant er pyntet med små udstukket, lilla blomster og bundkantet er pipet med en muslingebort.
De tre nederste lag er afstivet med plastdyvler.

Kagen er pyntet med mørkelilla "midnatsorkideer", blomsterknopper og blade - alle lavet af flowerpaste på tråd og dustet med pulverfarver. De udsprunge blomster har ligeledes fået malet prikker i tragten med pulverfarve rørt med lidt klar vanilleekstrakt.

Midnatsorkideer inden sammensætning
Til sidst er de blevet samlet til et såkaldt "flower spray", hvor man samler trådende fra blomster og blade til en samlet dekoration med blomstertape. Under opbygningen var det nødvendigt at indtænke kagens trappeligende opbygning, så det ville ligge korrekt på kagen.
På toppen har jeg for første gang modulleret et brudepar. Da gommen er vietnameser skulle han selvfølgelig værre med skæve øjne, mens brudens kjole og frisure er inspireret af det hun havde på.
Jeg havde store problemer med den sorte, færdigkøbte fondant til gommens ben, da den ikke ville stivne, hvilket også gjorde, at han bukkede under lige 10 min. inden kagen blev skåret for. Jeg fik desværre ikke nogen gode billeder af dem tæt på.

Jeg var meget spændt på denne kage. Der var så mange forventninger til den, og jeg har virkelig lagt mange timer i den, men brudens reaktion, da hun så den helt færdig lige inden serveringen gjorde mig så varm om hjertet.
Hun er en dejlig pige/kvinde, og jeg er så glad for, at jeg har været med til at gøre hendes dag lidt mere speciel med denne kage.

4 kommentarer:

  1. Den er virkelig virkelig smuk og sikke fantastiske orkideer... dem har jeg ikke turdet kaste mig ud i endnu men måske engang ;-)

    SvarSlet
  2. Smuk smuk smuk kage og sikke nogen flotte orkideer. Flot !!!

    SvarSlet
  3. Tak for de søde ord.
    @Anita: De er faktisk ikke så svære, da hver blad jo er lavet for sig, og efter et par blomster har man også håndelaget til at samle dem - jeg endte dog ud i en vabel af at beklæde al den tråd medblomstertapen...

    SvarSlet