onsdag den 23. maj 2012

Amerikanske pandekager

Jeg har længe haft tanker om at prøve at lave amerikanske pandekager, og har i flere år haft nogle opskrifter liggende klar indhentet i div. blade.
I sidste uge fik jeg dejlige blåbær med min kasse fra Årstiderne, der var lidt ahornsirup i skabet og indkøbt kærnemælk (egentlig til hjemmelavet kærnemælkskoldskål, men pyt...), så jeg kastede mig ud i projektet lørdag morgen, og fik disse ud af det.


Jeg tog udgangspunkt i denne opskrift fra Mad & Venner - dog lavede jeg ½ portion.

Amerikanske pandekager
Ca. 20 stk.

2 æg
2 spsk. sukker (jeg brugte rørsukker)
Revet skal af 1 citron (jeg brugte en lime til min portion)
½ stang vanille
½ tsk. fin salt
1 tsk. natron
1 tsk. bagepulver
300 g. mel
50 g. smeltet smør
3 dl. kærnemælk
1 1/5 mælk

Æg, sukker, citronskal, vanillekorn og salt piskes sammen.
Mel, bagepulver og natron blandes og sigtes i æggeblandingen skiftevis med smeltet smør og røres til en glat dej.
Mælken tilsættes langsomt og dejen røres glat.

Lad dejen hvile på køl i ca. 3 timer (af tidsnød stod min lidt under en time).
Bag pandekagerne på en pande - ca. 2 spsk. dej pr. stk. evt. med lidt fedtstof (jeg undlod dette).

Server med friske bær og ahornsirup el. flydende honning.

Tip:
Dejen kan holde sig i 3 døgn på køl i en lufttæt beholder, så kan med fordel laves aftenen inden servering eller lav fuld portion og bag et par enkelte hver morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar