søndag den 29. april 2012

Søde rester

Har været i køkkenet for at lave pynt til den forestående konfirmationskage. Den skal have pynt på toppen, som er modelleret. Det er lidt større genstande, så min tanke var først at forme det som popcake, men efter samtale med en mere kyndig i kagefremstilling, blev det droppet. I stedet har jeg lavet det i RKT - Rice Krispies Treat.
RKT er godt at anvende til modellering af større ting, som skal holde uden at de bliver for tunge. Dette er første gang jeg kaster mig ud i det, men det gik OK.
Af resterne blev der små, søde "Treats"...


RKT er hvinende sødt, så små stykker er nok med mindre man er til meget søde sager lige som jeg.
Det er også noget klistret stads, så det kan være en god ide at sætte stykkerne på pind lige som popcakes, så man kan bide af dem - det vil børnene også elske. Når de først er på pind, kan man evt. overtrække med smeltet chokolade og pynte med krymmel. Jeg vil anbefale en god, mørk og måske lidt bitter eller syrlig chokolade som modspil til den meget søde RKT.
Jeg brugte denne opskrift:

Rice rispies Treat
En plade som skæres til små Treats
  • 250 g skumfiduser (f.eks. Rocky Mountain)
  • 100 g smør
  • 175 g Rice Krispies
  • Lidt Vanille
  1. Del skumfiduserne i mindre stykker - jeg hev mine i 2-3 dele med fingrene. OBS det klistrer en del!!!
  2. Kom smør og skumfiduser i en gryde og lad det smelte over lav varme.
  3. Når det hele er smeltet røres det ensartet med en ske
  4. Tilsæt Rice Krispies og rør til det bliver ensartet.
  5. Beklæd en passende bradepande med film eller bagepapir og kom massen heri. Tryk det ud med bagsiden af skeen - laget skal være ca. 3 cm tykt.
  6. Stil det på køl et par timer.
  7. Skær pladen ud i mindre stykker og dyp evt. den ene side eller ende i smeltet chokolade. Sættes evt. på pind.
  8. Opbevares på køl og med bagepapir imellem stykkerne så de ikke klistrer sammen.
Ønskes massen anvendt til modellereing er det nemmest mens det stadig er lidt lunt - ca. fingervarmt.
Da det er noget klistret stads, kan man med fordel anvende handsker og/eller lidt smagsneutral olie på hænderne.
Efter modelleringen stilles genstanden på køl et stykke tid - dette afhænger af størrelsen. Dernæst "lukkes" ujævnhederne med smeltet chokolade - anvend evt. en bagepensel til at fordele med. Lad det stivne inden det beklædes med fondant - evt. på køl. Det kan være nødvendigt lige at varme overfladen af chokoladen med hænderne, så fondanten klæber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar