torsdag den 1. marts 2012

Gateau Marcel

Dette er den ultimative dessertkage for chokoladeelskere!!!
Første gang jeg satte tænderne i en Gateu Marcel var for et par år tilbage til en venindes bryllup, og lige siden har den stået på min To-Do-Liste over desserter, der bare skal afprøves.
Kagen er opfundet af den franske kok Michel Michaud, som har haft sit virke på flere danske restaurationer. Den er nem at lave og kan med fordel laves dagen før eller om formiddagen inden servering, da den består af en bagt del og en mousse, der gerne lige må sætte sig. Dertil er den uden mel, så en evt. gluten-allergiker kan også spise af den.

Det er en tung sag at sætte tænderne i, og den skal helst serveres sammen med noget syrligt - det kan være frugt, coulis eller sorbet (har du en meget sød tand kan vanilleis også bruges).
Jeg valgte at servere kagen med et drys kakao, lidt blåbær samt lidt hindbær- og champagnesorbet, hvilket var et rigtig godt modspil til chokoladen.



Jeg har fundet ud af, at der findes lidt forskellige opskrifter på Marcel-kagen, uden at de dog skiller sig meget ud fra hinanden.
Til denne valgte jeg en opskrift som jeg fandt på Mad & Boligs hjemmeside - I får den lige gengivet her:
  • 175 g chokolade
  • 175 g smør
  • 175 g sukker (jeg anvendte rørsukker, men vil anbefale alm. stødt melis)
  • 3 bægre past. æggehvider
  • 3½ bæger past. æggeblomme (jeg anvendte kun 3)
  • Smør eller spray til formen
  1. Smør og chokolade smeltes over vandbad.
  2. Æggeblommer og 2/3 af sukkeret piskes hvidt og luftigt.
  3. Hvider piskes stive og med resten af sukkeret tilsætte sundervejs - anvend gerne en stålskål.
  4. Afkøl chokolademassen lidt og vend den så op i blommerne.
  5. Tag lidt af hviderne og rør det i chokolade/æggemassen.
  6. Vend efterfølgende resten af hviderne i til en ensartet masse.
  7. Halvdelen af massen hældes i en stor, smurt springform drysset med sukker. (Jeg kom bagepapir i bunden og sprayede siderne uden at drysse med sukker).
  8. Bag bunden i ca. 30 min. ved 175 grader. (Jeg bagte min ved 150 grader i varmluft i ca. 20-25 min.) og kom den resterende del i køleskabet.
  9. Bunden tages ud - den skal falde lidt sammen, så bare ud med den selv om den ikke ser helt færdig ud.
  10. Fordel resten oven på den afkølede bund og glat overfladen.
  11. Stilles tilbage på køl frem til servering - min. nogle timer.
Inden servering kan kagen pyntes som her med kakaodrys eller med chokoladespåner.
Kagen skæres nemmest med en varm skarp kniv.

Velbekomme.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar