mandag den 27. februar 2012

Brændende afskedskage

Dette var kagen, som jeg egentlig ikke havde lyst til at lave.
En af mine kollegaer har fået nyt job, og han ville meget gerne have en kage, som kunne nydes den sidste dag, som var i fredags. Søde og rare kollegaer vil man jo gerne hjælpe, så jeg sagde selvfølgelig ja til sidst, men fik da lige nævnt noget om, at han da ikke bare sådan kunne forlade os.

Kagen skulle væe en rigtig "Prip-kage", som han sagde. Ergo, den skulle være lidt nørdet:-)
Manden er brandingeniør, så kunne jo godt se, hvor det bar hen - noget med ild og konstruktioner.
Jeg tænkte lidt frem og tilbage og endte med dette resultat:



Den er altså nørdet! Det er træ med 2 lag brandgips (lige efter foreskifterne), og så med ild i træet.
Blev godt nok lige lært lidt om, at der jo ikke kunne være flammer på brandgipsen, men flammen er jo ved at dø ud, som man jo tydeligt kan se... hrm, hrm... ellers blev den heldigvis vel modtaget.

Kagen består af sukkerbrødsbunde lagt sammen med jobær/rabarber mousse og chokoladeganache med hakket chokoladechili i - jo, den skulle jo også "brænde", når den blev spist...
Kagen er smurt op med chokoladesmørcreme og dækket med fondant.
Normalt overtrækker jeg i et stot stykke, men er valgte jeg at lave siderne og låget hver for sig. Siderne er præget med en træpræger og den øverste del er er markeret, så det liger to lag gips. Træet er derefter malet med fødevarefarverfarver opløst i lidt alkohol. Jeg nåede frem til en blanding,som kom til at ligne egetræ meget godt.

Den store flamme er lavet af gul, orange og rød fondant, som er blandet sammen og derefter skåret ud. Jeg fandt et billede på nettet, som jeg kunne lide, og skar efter den. Jeg satte så to sammen og lavede nogle små inden i, så den blev tredimensionel.
Til flammerne på kanten fandt jeg inspiration hos Camilla, der har lavet denne kage. Det er RI, i en varm gul-orange farve, der er sprøjtet med en stjernetyl. Derfter er der malet lidt med en orange pastafarve opløst i klar alkohol på den tørrede kant

Søde Prip, held og lykke i det nye job.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar