søndag den 5. juni 2011

Eftermiddagshygge med boller og kager

Utroligt som tiden går. Jeg har nu boet i min lejlighed i over ½ år. Kr. himmelfart blev så dagen, hvor jeg endelig fik inviteret noget af familien forbi, så de kunne se den - bedre sent end aldrig...(hrm, hmm). Nu havde jeg også hørt for det i et par måneder, men jeg ville bare rigtig på plads inden de alle sammen blev hevet inden for døren sådan rigtig officielt.
Når man nu får familien til eftermiddagskaffe, så kan man jo lige så godt eksperimentere lidt samtidig :-) Så jeg hoppede ud i hele tre nye opskrifter, der blev afprøvet.

Jeg har længe drømt om at prøve nogle af Camilla Plums bageopskrifter, blandt andet hendes fødselsdagsboller, som, hun selv skriver, er fantastiske.
Jeg hoppede ud i det onsdag aften kl. 21.00 (kom sent hjem fra et møde). Det var dog helt bevidst, da jeg så havde en anledning til at afprøve koldhævning for første gang samtidig med at jeg fik lidt bedre tid til alt det andet torsdag.
Helt ærligt, så er jeg ikke helt gode venner med teknikken ved udrulning af smøret i dejen, hvilket også kunne ses på bollerne, men hun har altså ret hende Fru Plum - de smager helt fantastisk!

Camilla Plums Fødselsdagsboller
Jeg serverede bollerne hele, så kan gæsterne selv bestemme om de vil have smør og marmelade på eller ej - og disse boller kan sagtens spises uden noget på, men lidt smør og min favoritmarmelade (appelsin & gulerod fra Den gamle Fabrik) var nu heller ikke dårligt...

Red Velvet Cake - jeg har læst og hørt meget om denne kage - ja, jeg har sågar taget et billede af en masse af dem i Magnolia Bakery, da jeg var i N.Y. for et par år siden (øhm...).
For et par måneder siden købte jeg en opskrift samling fra Hummingbird Bakery - det er vidst lidt Londons pendant til Magnolia., og i den var der nogle Red Velvet muffins.
I gamle dage var det en kemisk reaktion, der gav dejen den særegne røde farve. Sådan er det ikke i dag (hvorfor kan jeg faktisk ikke lige huske), så i stedet anvendes der rød fødevarefarve. I opskriften anbefalede de den alm. flydende røde farve, der kan købes i de fleste supermarkeder, men når man nu er i besiddelse af alt for meget rød pastafarve så valgte jeg altså at blande det op med lidt vand i stedet. det resulterede godt nok i, at kagen ikke blev helt så rød, som jeg gerne ville have haft den,  men pyt...


Red Velvet Cake - her med og uden frosting
 Kagerne blev toppet med en Creme Cheese frosting og fik til sidst lidt krymmel på toppen.
En Red Velvet Cake smager fint af chokolade (jeg anvendte nu også den gode kakao med 60% fra Valrhona) og har en luftig krumme. Det er helt forståeligt, at den er så populær over there...

En af de andre kagetøser serverede engang en fragilite til en hyggedag. Den var vandvittig god, og hun var så sød at dele opskriften. Den har ligget længe og ventet, så nu skulle det være.
Jeg valgte at anvende halvt hasselnødder og halvt mandler i marengsbundene - jeg er ikke så vild med hasselnødder, men de giver lidt mere smag end mandler. resultatet smagte næsten lige så godt som Tines udgave, dog skulle den helt klart have haft mulighed for at stå og trække lidt længere, så næste gang, skal den laves aftenen før servering.

Puha, jeg har stadig over 1/4 af kagen plus et par muffins i køleskabet tilbage, tror vidst jeg må invitere nogen forbi, så vi kan få det udryddet ;-) Og imens vil jeg sidde og nyde disse fine liljer, som jeg fik. De har fyldt stuen med en dejlig, sød duft lige siden torsdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar