torsdag den 21. april 2011

Banko-kage med sukkerblomster

En af dansetøserne ville gerne have en kage med til sin svigermors 70 års fødselsdag i dag, og spurgte om jeg ikke ville hjælpe. "Sviger" er glad for at spille banko, så det måtte gerne indgå, ellers var der frit valg til det øvrige.
Jeg sagde selvfølgelig ja, og hvor har det været dejligt at kunne nusse om en kage uden stres og jag. Jeg har haft ferie uden nogen faste planer, så har kunne tilpasse alt lige så det passede - det gad jeg godt hver gang, men svært når der som regel er et job, der også skal passes :-)
Når det nu var til en kvinde på 70, ville jeg gerne have noget elegant med, så valget blev at kombinere nogle blomster med banko temaet. Resultatet blev denne kage.
 Kagen er lavet af nogle sukkerbrødsbunde og fyldt med et lag af Mette Blomsterbergs hvide chokoladecreme med blåbær og et lag af hyldeblomstmousse med friskskåret jordbær. Kagen er derefter smurt op med en hvid chokoladecreme og betrukket med fondant. Chokoladecremen og hyldeblomstfyldet kan du finde opskrifter på her.
Bankopladen er lavet i sukker og der er brugt en fødevarepen til at tegne med. De små bankobrikker er lavet af husblads, der er smeltet og indfarvet med en varm gul fødevarefarve, hvorefter massen fik lov til at stivne og så er trykket ud med en udstikker. De er sådan lidt vingummi-agtige og skal lægges på i sidste øjeblik, da de ellers bliver helt tørre og krøller. Jeg pakkede massen ind i film indtil de blev lagt på kagen.

Jeg har længe ønsket at kaste mig ud i  at lave flere blomster på tråd, men hidtil er det kun blevet til et par enkle kalaer, så nu skulle det være.
Valget faldt på en åben rose og liljekonvaller. Jeg har under nogle af de sukker-nørde-møder, jeg har deltaget i, set nogle af de andre sukker-tøser lave disse, så det var et overskueligt projekt. Jeg brugte dog en guide til dem fra en af mine bøger af Alan Dunn, som er fantastisk til at lave sukkerblomster - ellers har Vibeke lavet en fin how-to på liljekonvaller.
Det nemme med blomster på tråd er, at de "bare" lægges oven på kagen, så de er nemme at placere - og transportere. Jeg tog dette billede af blomsterne inden de kom på kagen.
Sukkerrose med blade og liljekonvaller
Jeg er faktisk godt tilfreds med udfaldet, når det nu var første forsøg med disse to blomster.

3 kommentarer:

  1. Ejjjj...en smuk blomst. Rigtig flotte farver du har valgt :)

    SvarSlet
  2. Hvor er det en smuk blomst du har lavet :-) Det må du lege lidt mere med, du har klart talent !

    SvarSlet
  3. @Anette - Tak, billedet snyder faktisk lidt med den gule farve på rosen ;-)

    @Vibeke - Jeg skal helt klart se at få taget mig sammen til at lege lidt mere med det her, selv om det går lidt langsomt her i starten, men øvelse gør (forhåbentlig) mester... ha, ha, ha...

    SvarSlet