torsdag den 23. december 2010

Is-kold kage

Så har jeg endelig haft tid - og anledning, til at lege lidt i køkkenet.
Anledningen var årets julehygge med gymnasieveninderne med påhæng og børn. En hyggelig tradition, som vi fik startet for efterhånden nogle år tilbage.
Vi mødes først til en gåtur. I år var valget faldet på Vallø Slotspark, som lå fantastisk smukt sneklædt. Efter et par kælketure for børnene (og nogle af de voksne) var der varm gløgg og kakao og æbleskiver inden turen gik videre hjem i varmen.

Vallø Slot

Sneklædte grantræer i slotsparken

Hjemme igen står den så på hygge og dejlig aftensmad, som er et "sammenskudsgilde". I år stod jeg for dessert - hvilket jeg overhovedet ikke var spor utilfreds med ;o) Mit eneste problem var, at det skulle være noget som kunne holde sig fra onsdag til lørdag, da jeg ikke havde tid torsdag og fredag.

Valget faldt på en islagkage, som bestod af henholdsvis et lag med chokolade og et lag med vanille og rom. Til sidst har jeg kogt en ganche som øverste lag.
 
Islagkage med kristtjørn

 I anledningen af højtiden blev den hurtigt pyntet med nogle kristtjørnblade og røde bær og til sidst drysset med lidt spiselige "sneflager". Bladene blev lavet af 50/50 fondant og rå marcipan mens de røde bær er ren fondant.
Det v ar godt nok lang tid siden, jeg sidst have lavet is, men den smagte forfærdelig godt - lige som jeg huskede...

Nu har julefreden lagt sig, så glædelig jul til alle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar