lørdag den 26. januar 2013

Kager til Alexander og Victor

For et år siden hjalp jeg en kollega med at lave kage da hendes to drenge blev 1 år. Efter hendes egne ord er hun ikke selv meget bevendt i et køkken, så allerede tilbage i september spurgte hun, om jeg ville gøre det igen i år.
Sidste år havde jeg helt frie hænder og lavede en kage med balloner og en med de søde Conversesko. I år spurgte jeg om der er noget drengene ville synes om, og måtte lægge de kreative tanker i blød, da hun nævnte at de er helt vilde med gravmaskiner og den slags.
Igen i år blev der lavet to kager. Denne blev nydt på dagen:


Jeg lod mig inspirere af uglerne fra Chilis kage og nogle fotos jeg fandt på nettet.
Kagen er lavet af sukkerbødsbunde - ø20 cm, lagt sammen med Tobleronemousse og blodappelsinmousse. Den er smurt op med min vanlige IMBC og overtrukket med fondant.
Pynten er modelleret i fondant tilsat tyllose. Uglerne er formet i bunden af en kop - det var ikke helt let og skal finde en bedre (og nemmere) løsning en anden gang, lige som de første sæt vinger også blev kasseret til disse, som er noget mere simple, men meget bedre. Bladene på kanten er modelleret i hånden - trillede kugler og trykkede dem i facon og til sidst lavet årer med et modellingtool.

Den anden kage endte med et forsøg på at gengive en af maskinerne fra Byggemand Bob.


Kagen her er sukkerbrødsbunde med kakao lagt sammen med blodappelsinmousse og skovbærmousse. Igen smurt op med IMBC og overtrukket med fondant. Det var egentlig meningen, at himlen skulle være ensfarvet, men midt i indfarvningen valgte jeg at lade den blive marmoreret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar