fredag den 2. september 2011

Jubilæumskage

I går havde min moster 25 års jubilæum på sit arbejde - tænk at tiden går så stærkt. Som hun sagde, så var det jo kun fordi hun fik overført sin ancinitet fra kommunen til Skat, men alligevel - hun har bestredet det job i 25 år. Hun er ikke typen, der ønsker, at der bliver gjort stads af hende, så hun havde frabedt sig det helt vilde. Dog ville hun meget gerne have en kage, hun kunne tage med til sine kollegaer, og det ville jeg selvfølgelig gerne gøre for hende.
Hun ønskede sig en kage med fyld af hindbær og chokolade, og gerne med marcipanovertræk af en art, da hun ikke er så meget for ren fondant.
Jeg tænkte straks noget med nogle store roser og jeg skal gi dig, men da roserne var lavet, var det bare ikke sådan den skulle se ud alligevel. så i al hast blev desiget ændret.

Fyldet er som hun ønskede - jeg kom dog atter lidt sprut i chokoladen, og så er den smurt op med IMBC og overttrukket med 50/50 fondant og ren rå marcipan. Denne blanding giver massen en lidt rustik overflade og den lidt cremeagtige farve, men det smager rigtig godt.
Pynten blev så en enkelt rose på toppen og så ellers gerbera, blade og små hindbær langs kanten på den forreste del. Jeg blev overrasket over hvor godt det tog sig ud, og det er ikke sidste gang jeg laver noget i den stil.

Det er første gang jeg prøver at lave de små hindbær på trods af, at jeg har haft moulden i flere år, og jeg må idrømme at jeg er vild med dem - de gør helt vildt meget.
Nu står den pt. på kagepause i et par uger, og så er det med at nyde de sidste krampetrækninger af ferien inden arbejdet kalder mandag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar