søndag den 7. august 2011

Søndagsboller & torsdagsmuffins

Jeg blev nødt til at bage - i køleskabet lå der nemlig en pakke gær og i frugtskålen en citron som begge trængte til at blive brugt.
Resultatet blev nogle dejlige luftige boller - endnu en opskrift fra fru Plum, som blev afprøvet.

Fru Plums boller af "festbolledej"
Bollerne smagte dejligt - lidt mere af citron end kardemomme, som jeg jo ellers holder meget af i bagværk. Har lige opdaget at jeg faktisk glemte salten, men det var åbenbart ikke noget der direkte skadede resultatet...
De nybagte boller resulterede i en eftermiddag i selskab med bedsteforældre og min mor til lidt hygge og dejlig the. Jeg prøvesmagte mit nye syltetøj på en af dem - sukkerfri blåbær, som blev lavet i går. Det smagte dejligt uden at have en meget markant smag. Jeg kogte ca. 550 g. blåbær op med lidt vand og en halv brugt vanillestang, som har været gemt til formålet. Tilsatte et halvt brev grøn Melatin og så på atamonskyllede glas, det er så dejlig nemt.

For et par uger siden reddede jeg en kollega, som ikke lige havde fået byttet sin torsdags-kagedag i sin ferie. Jeg har så mange opskrifter, som skal afprøves. Valget faldt på muffins med marcipan, hvid chokolade og hindbær fra Kagekonen, som jeg længe har haft liggende. De færdige muffins blev toppet med creamcheese frosting og lidt krymmel.

Muffins med og uden frosting og pynt
Derligger en masse kager og venter den næste måneds tid. Den første er til Mikkel på hans fødselsdagn, om en uge. Han vidste både, hvilket fyld han ville have og pynt. Jo, man er yderst bevidst når man er næsten 7 år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar