søndag den 8. august 2010

Lørdagens kager

De sidste par aftner har jeg ligget mere eller mindre vandret, når jeg kom hjem fra arbejde. Ud over at have gang i løjer til en venindes bryllup om en måneds tid, så havde jeg også lige lovet at lave nogle kager til weekenden.

Patrick fyldte 20 år, så der skulle være stor fest. Patricks mor er en af mine bekendte, og hun ville gerne have en lidt anderledes kage, end hun selv lige turde kaste sig ud i. Hun har en god humor og havde set en kage, som jeg lavede for et års tid siden, og sådan en, skulle Patrick altså have - en kage formet som en kvindes overkrop.
Kagen er lavet af sukkerbrødsbunde med hakket mandler. Fyldet er jordbær- og chokolademousse lavet af Toblerone, så det passede til fødselarens smag. Kagen er derefter smurt med IMBC, som er en dejlig luftig smørcreme, og til sidst overtrukket med en sukkermasse, som jeg har indfarvet med fødevarefarve. De små blomster er udstukket og påsat og som prikken over i'et fik de lige en lille, gylden sukkerkugle.

Patricks fødselsdagskage
Det bøvlede lidt undervejs - bundene var skrøbelige og overtrækket begynde at svede på grund af den stigende luftfugtighed, men resultatet blev faktisk ok, og der var heldigvis stor tilfredshed, da den blev hentet.

Min moster har startet en ny tradition i familien, hvor der én gang i løbet af sommeren inviteres til grill-hygge. Det er svært at finde en dato, hvor alle kan, selv om vi kun er en lille forsamling, men det er fantastisk hyggeligt med alle 4 generationer samlet.
I år spurgte hun, om jeg ikke ville levere en kage til aftenkaffen, og det kunne jeg selvfølgelig ikke sige nej til. Jeg valgte at lave en tung, nærmest konfektagtig chokoladekage, da den også skulle fungere som dessert. Min moster havde bestemt at det ene lag fyld skulle være med hindbær, og fik hindbærene leveret fra mormor og morfars have. Til det andet lag fyld lavede jeg en hvid chokolademousse med revet citronskal - en opskrift fra DR's serie "Det Søde Liv" med Mette Blomsterberg. Hun anvender den godt nok i nogle pandekager, men jeg tænkte at den sagtens ville kunne gå som fyld i en kage også - og det kunne den. Lige da jeg havde lavet den, smagte den godt nok næsten kun af chokolade, men efter den havde trukket i køleskabet kom citronen til sin ret...uhmm!
Kagen blev smurt op og overtrukket, og så kastede jeg mig ud i noget nyt - trykke små stempler med blomster ind i overfladen og så male dem. Nøj, hvor det drillede - var faktisk ved at droppe det halvejs igennem, men fortsatte dog.

Lysegrøn sommerkage med lilla blomster
Den smagte utrolig dejligt, og et lille stykke var rigeligt, for hvor lå den tungt...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar