fredag den 27. august 2010

KISS

I mange år har jeg døjet med yo-yo-vægt. Før generede det mig engentlig ikke at ligge og svinge de 5 kg op og ned selv om det var i den forkerte ende af vægtskalaen. Men for ca 1½ år siden gik det helt galt og på et års tid røg der 10 kg på af flere årsager.

Jeg har i flere år vidst, at mine hormoner ikke var helt ok - og vidst nok kunne betegnes lidt som PCOS, som er Poly Cyste Ovarie Syndrom. Da jeg så hørte en bekendt fortælle om sin positive PCOS-historie efter at have været hos en ekspert, var jeg ikke i tvivl - ham skulle jeg også bare hen til og få klarlagt præcis, hvad det var jeg havde, og hvad jeg kunne gøre ved det.
For et halvt år siden fik jeg så hans dom - Insulinresistens. Ud over dette kunne han også nævne en masse bivirkninger - og jeg var nærmest ved at tude. Mine pludselige migræneagtige hovedpiner, min træthed, uoplagthed, depressive tendenser mv. - alt dette kunne forklares med dette...

Jeg fik udleveret en guide til, hvordan jeg skal spise for at sænke mit blodsukker - KISS, Klinisk InSulin Sænkende Kost. Jeg fik lavet lidt om på lidt af maden, men absolut ikke det der batter, så nu har jeg taget skridtet og har nu været til diætist, som kører efter dette kostprincip.
Alt i alt betyder omlægningen nul sukker og nul hurtige kulhydrater (brød, mel, pasta, ris, rodfrugter etc.) men mere protein og gode fedtstoffer. Og må jeg have lov at sige: F...K, hvor er det svært, når der lige ligger kagerester i køleskabet - ja, selv gamle, fedtede Draculabolcher er helt vildt tiltrækkende...

Jeg har tidligere prøvet div. kostomlægninger, og har været død frustreret, når vægten stod i stampe i flere uger fra start inden der røg bare 100 gram af, mens de andre jublende kunne smide op til over 1 kg på en uge!!! Dengang levede jeg nærmest af ovnbagte rodfrugter og kogte gullerøder - dejlig nemt og utrolig velsmagende, især når man som jeg har abonnement på en kasse fra Årstiderne. Hvem kunne i sin vildste fantasi have tænkt, at dette ville være som at hælde ren sukker indenbords??? Så tror da pokker, at der ikke skete en dyt på vægten.

Nu håber jeg bare, at jeg kan falde godt ind i den "nye" måde at spise på - og så glæde mig over, at jeg trods alt kan nyde lidt af det "forbudte" i små mængder ved særlige lejligheder, så det ikke bliver helt surt. Vægten vil selvfølgelig ikke rykke den uge, men det tager jeg med de gange, det vil ske.

Til gengæld vil jeg med sindsro sidde i sofaen og nyde en kop varm kakao lavet på skummetmælk og 70% Valrhona kakaopulver sødet med sødetabeletter...uhmm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar